Google
Karetmager

Du er her: Home Karetmager Vognhistoriske perioder 1800-1860

Vognhistorie 1800-1860


Kuglepost ved Haderslev 1823.

 

 

Lyt til lyden af en hestevogn, der kører på grusvej med to heste forspændt og jernringe på hjulene.

hør hestevogn.mp3 (1491 KB)

  

Selvbærende vognkasser og jernaksler

Siden 1760'erne havde staten udbygget vejene omkring København af franske ingeniører og fra 1793 til midten af 1800-tallet anlagdes de snorlige hovedlandeveje mellem landsdelene. De nye statsveje åbnede for personkørsel i hidtil uset omfang - og man fik indført selvbærende vognkasser på elliptiske trykfjedre - i stedet for de gamle undervogne med S eller C-fjedre (coach - karet - berliner). Postvæsnet fik nye vogntyper - den mærkeligste var kugleposten til brevforsendelser. Dagvognen eller postdiligencen havde i begyndelsen en stor kaleche - senere fik den fast tag. Persontrafikken var ved at udvikle sig mellem landsdelene og man eksperimenterede med dampdrevne vejtog.

 

Erhvervs- og arbejdsvogne

Efter grundloven af 1849 bredte handel og håndværk sig udenfor købstæderne til landsbyerne og varetransporterne steg tilsvarende. De første erhvervsvogne byggedes udenfor købstæderne, hvor de gamle hjulmagere fik konkurrence med udflyttede karetmagere. Nye affjedrede personvogne - stolsvogne - phaetoner og ponyvogne, så dagens lys på gårdene og man så patentakslerne vinde frem. De stive arbejdsvogne fik efterhånden aksler af jern og fælgbeslag - fordi vejenes hårde belægninger med sand og grus sled træfælgene i stykker.

 


Accepter cookies

Karetmager.dk anvender cookies til trafikmåling og til information om, hvordan du bruger hjemmesiden, så vi kan optimere brugeroplevelsen for både dig og andre.Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du dens brug af cookies.

Meddelelsen forsvinder, når du klikker Accepter.


Printvenlig version Printvenlig version Tip en ven/kollega Tip en ven / kollega