Google
Karetmager

Du er her: Home Karetmager Hestevogne

Hestevogne i Danmark


I Danmark har der været anvendt en lang række forskellige typer af hestevogne. Nogle vogntyper var typiske for Danmark, mens andre især blev importeret fra udlandet. Danske karetmagere lod sig inspirere af disse hestevogne og abonnerede ofte på udenlandske fagskrifter.

 

Nedenfor er en del af de mest almindelige hestevognstyper i Danmark omtalt ganske kort. De fleste illustrationer stammer fra et katalog fra N. Larsens Vognfabrikker i København.

 

Giggen er en tohjulet hestevogn med ét tværstillet sæde.

Gig. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København.

  

Gig

Giggen er en tohjulet hestevogn med ét topersoners tværstillet sæde med front i kørselsretningen.

 

Giggen findes i mange varianter med navne som Dennet-gig, Liverpool-gig eller Stanhope-gig - forskellene er især fjedersystemet. Nogle fornemme gigger havde plads til en vogntjener, der sad på et lille tjenersæde bagest.

 

Giggen blev ofte foretrukket af læger, dyrlæger og handelsrejsende på grund af vognens lethed.

  

 

 

 

Jumben er en lav tohjulet hestevogn med afrundet vognkasse og adgang via dør bagest.

Jumbe. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København.

 

Jumbe

Jumben er en lav tohjulet hestevogn til enspand. Jumber til tospand er sjældne. Jumben har plads til fire personer, som sidder i en afrundet vognkasse med to langsgående sæder. Adgang til vognkassen sker via en dør bagi. Selvom jumben ikke har særligt gode køreegenskaber, vandt den stor udbredelse i Danmark i begyndelsen af 1900-tallet.

 

På grund af det lave tyngdepunkt og adgang bagtil - langt fra hesten, blev vogntypen betragtet som en af de sikreste. Det engelske navn Governess car (guvernantevogn) vidner også om, at vogntypen blev anvendt af velstilledes barnepiger. Blandt sportskuske er jumben dog ikke populær, da kusken sidder lav og med siden til kørselsretningen.

 

Der blev produceret et utal af jumber, og mange er bevaret på museer og hos private kuske og vognsamlere. I særdeleshed Aalborg havde en meget stor produktion af jumber. Vognfabrikanterne Peter Petersen og A.M. Andersen etablerede jumbefabrikker og massefremstillede jumber også til eksport.

 

Læs mere i bogen "Jumben og den islandske Hest".

  

 

 

 

Den tohjulede dogcart har plads til fire personer, der sidder to og to, ryg mod ryg.

Tohjulet dogcart. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København

 

Tohjulet dogcart

Dogcarten findes både i en tohjulet og en firhjulet udgave. Den tohjulede dogcart er beregnet til enspænder og er ofte bygget med høje hjul.

 

Navnet stammer fra, at vogntypen ofte havde plads til jagthunde under sæderne. Derfor var vognsiderne ofte lavet som jalousier.

 

Dogcarten er kendetegnet ved, at de to topersoners sæder er placeret dos-à-dos, hvilket er fransk for ryg mod ryg. Passagererne sidder således med ryggen mod kørselsretningen. Ofte kan en bagklap slås ned og fungere som fodstøtte for passagererne.

  

 

 

 

Fjedervogn  

Fjedervogn

Tekst og foto følger

  

 

 

  

Ponyvogn med buk har kuskebuk og et mageligt passagersæde bagved

Ponyvogn med buk. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København

 

Ponyvogn med buk

Ponyvogn er ikke blot en lille vogn beregnet til ponyer. Ponyvogne blev i stort stil bygget til enspænder og tospand heste.

 

Ponyvognen er altid firhjulet og har et mageligt sæde bagest. Overfor dette er der ofte et mindre sæde beregnet for børn. Kusken sidder i det bageste sæde og kører hestene med linerne ud mellem forsædepassagererne. Det giver et dårligt udsyn for kusken og kan være ubehageligt for passagererne på forsædet.

 

En del ponyvogne var forsynet med en kuskebuk forrest. Det blev så benævnt "ponyvogn med buk". Det gav vognen plads til to personer mere og kusken en bedre kørestilling. Vogntypen er praktisk og let at komme op i på grund af den lave indstigning i siderne.

  

 

 

 

En char-a-banc har et tværstillet kuskesæde og to langsgående passagersæder

Char-a-banc. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København

 

Char-à-banc

Char-à-banc er fransk og betyder vogn med bænke. På dansk skrives navnet også charabanc.

 

Vognen er firhjulet og kendetegnet ved at have et tværstillet kuskesæde forrest og to langsgående bænke bagest. Her sidder passagererne med front mod hinanden. Adgang til bagsæderne sker via en dør bagest.

 

På mange sekspersoners char-à-bancer kan bagsæderne tages af, så vognen kan fungere som ladvogn. Et enkelt bagsæde kan ofte tværstilles og fungere som passagersæde. 

  

 

 

 

Jagtvognen er firehjulet med to sæder, der begge vender i kørselsretningen. En jagtvogn har ofte bagagebærer til jagtbyttet.

Jagtvogn. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København

 

Jagtvogn

Jagtvogn er en fælles betegnelse for en række af sportsvogne med mindre forskelle. En jagtvogn er altid firhjulet og har typisk to magelige og velpolstrede sæder med front i kørselsretningen. En del jagtvogne har døre i siderne.

 

Ofte er jagtvogne forsynet med en såkaldt vildtbro (bagagebærer) bagest, hvor jagtbyttet kunne lægges. Og man ser ofte læderstropper bag på ryglænene, hvor geværer kunne fastgøres.

 

Jagtvognen blev også anvendt som almindeligt sportskøretøj. Omkring 1900 havde man jagtvogn på enhver større gård, og velhavere i byerne kørte også i jagtvogn. Mange jagtvogne var ådret eller lakeret i naturtræ.

  

 

 

 

Den firehjulede dogcart har plads til fire personer to to tværstillede sæder. Bagsædet vender modsat kørselsretningen.

Firhjulet dogcart. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København

 

Firhjulet dogcart

Dogcarten findes som nævnt både i en tohjulet og en firhjulet udgave. Den firhjulede dogcart er beregnet til enspænder eller tospand og er ofte bygget med høje hjul.

 

Navnet stammer fra, at vogntypen oprindeligt havde plads til jagthunde under sæderne. Derfor var vognsiderne ofte lavet som jalousier.

 

Dogcarten er kendetegnet ved, at de to topersoners sæder er placeret dos-à-dos, hvilket er fransk for ryg mod ryg. Passagererne sidder således med ryggen mod kørselsretningen. Ofte kan en bagklap slås ned og fungere som fodstøtte for passagererne.

  

 

 

 

Victoria  

Victoria

Tekst og foto følger

  

 

 

 

En Mylord harfastmonteret kuskesæde og et lavt tværstillet passagersæde med kaleche

Mylord. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København

 

Mylord

  

 

   

Landaueren har to tværstillede passagersæder over for hinanden samt et kuskesæde. Landaueren har to kalecher

Landauer, kantet model. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København

 

Landauer, kantet model

 

 

  

 

 

Landaueren har to tværstillede passagersæder over for hinanden samt et kuskesæde. Landaueren har to kalecher

Landauer, bådformet model. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København

 

Landauer, bådformet model

  

 

 

 

En coupé er en lukket firhjulet vogn med kuskebuk og et mageligt fremadrette passagersæde i kabinen

Coupé. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København

 

Coupé

Navnet coupé stammer fra det franske udsagnsord couper, at skære, og henviser til den topersoners kabine, der kan minde om en halveret firepersoners karet.

 

Coupéen er en firhjulet, herskabelig vogn med lukket vognkasse. Den har døre i begge sider og vinduer både i siderne og fortil. I kabinen er der plads til to personer i et mageligt bagsæde. Nogle coupéer har et mindre, bagudvendt forsæde. Denne type kaldes så trekvart coupé eller Clarence.

 

Kuskebukken er placeret fortil, og afhængig af vognens størrelse forspændes den en eller to heste. 

   

 

    

Omnibus. Tegning fra Larsens Vognfabrik, København

 

Omnibus

Ordet omnibus er latin og betyder "for alle". Omnibussen er en stor, lukket vogn til personbefordring. Adgang sker via en dør bagest. Forrest er der et kuskesæde uden for kabinen.

 

Mange hoteller havde omnibusser til at hente og bringe gæster ved toget. Disse vogne blev kaldt hotelomnibusser. Postvæsenet anvendte også omnibusser. Private omnibusser var ofte mere elegante end de offentlige og blev typisk anvendt på større gårde til besøg, gæstetransport, kirkekørsel og lignende.

 

På nogle omnibusser kan overdelen løftes af, og så fungerer vognen som en char-à-banc.


Accepter cookies

Karetmager.dk anvender cookies til trafikmåling og til information om, hvordan du bruger hjemmesiden, så vi kan optimere brugeroplevelsen for både dig og andre.Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du dens brug af cookies.

Meddelelsen forsvinder, når du klikker Accepter.


Printvenlig version Printvenlig version Tip en ven/kollega Tip en ven / kollega